• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Leven met onrecht na een scheiding

Sting

Ouderblijver
In rechtbanken wordt niet alleen recht gesproken. Vaak is er onrecht.
Familierechters doen hun naam niet alle eer aan.
Soms zijn ze vooringenomen of begrijpen ze de situatie helemaal verkeerd. Het zijn tenslotte ook maar mensen.

Ondertussen hebben jij en je ex elkaar het leven zuur gemaakt, want wees eerlijk, als er advocaten bij komen kijken is het meestal niet om zo snel mogelijk rust te vinden.
Na de facturen van de advocaat die duizenden euro’s kostten, blijf je dan achter met wat voor jou als onrechtvaardig aanvoelt. Hoe ga je daar mee om?
Hoe kom je dat te boven?

Zelfs na jaren doet het me nog steeds pijn om daaraan terug te denken.

• Like
Waarderingen: Mara
Dag Sting,

ik las je berichtje en wat je daar omschrijft is zo herkenbaar en ontzettend pijnlijk. Je stapt zo"n rechtbank binnen met de hoop dat er eindelijk iemand echt luistert en de situatie inziet maar je bent daar gewoon een nummertje in een vreselijk koude machine. Ik heb in het verleden ook al mijn energie en spaargeld aan advocaten gegeven met het idee nu gaan we eindelijk gerechtigheid krijgen. Maar het bracht helemaal geen rust en het zorgde alleen voor nog meer moddergooien en onbegrip. Je vraagt je af hoe je dat ooit te boven komt en eerlijk gezegd vraag ik me soms exact hetzelfde af. Ik denk dat we die wonden altijd een beetje met ons meedragen want dat onrecht blijft toch onderhuids knagen. Maar we moeten echt proberen onszelf er niet helemaal door te laten opvreten want dan trekt de andere ouder nog steeds aan de touwtjes van jouw gemoed en dat mag je echt niet laten gebeuren. Dat vergt heel veel loslaten en ik bots daar zelf ook nog regelmatig tegen de muur hoor.
Misschien moeten we de hoop op een soort formele rechtvaardigheid proberen loskoppelen van dat hele systeem. Wat helpt jou om vandaag toch wat adem te vinden? Ik ga tegenwoordig veel wandelen in de velden rond Baal om mijn hoofd leeg te maken of ik stuur mijn vriendin een berichtje "kom we drinken ergens een goeie tas koffie" om even uit mijn eigen donkere gedachten te breken. Ik lees nu ook het boek De fontein van Els van Steijn over hoe je je eigen plek en rust moet proberen terugvinden als heel je familiestructuur overhoop is gehaald en dat geeft me toch een nieuwe visie. Geef jezelf in elk geval de ruimte om kwaad en gefrustreerd te zijn Sting want dat is na zo"n strijd niet meer dan normaal. Je staat hier echt niet alleen.

Het onrecht gebeurt niet alleen na de scheiding.
Tijdens het samenzijn heb ik dikwijls onrecht mogen ervaren.
Zo was mijn man altijd met zijn werk bezig en waren wij nu ja … de basis die er altijd wel zou zijn.

Het onrecht gebeurt niet alleen na de scheiding.
Tijdens het samenzijn heb ik dikwijls onrecht mogen ervaren.
Zo was mijn man altijd met zijn werk bezig en waren wij nu ja … de basis die er altijd wel zou zijn.
Dat geloof ik best. Een scheiding laat in de mens niet bepaald het beste naar boven komen.
Dus als het al slecht was, hoop ik dat jullie toch een manier vinden om het voor de kinderen als ouders nog zo goed mogelijk te doen.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Dat weet ik uit ervaring.

Dat geloof ik best. Een scheiding laat in de mens niet bepaald het beste naar boven komen.
Dus als het al slecht was, hoop ik dat jullie toch een manier vinden om het voor de kinderen als ouders nog zo goed mogelijk te doen.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Dat weet ik uit ervaring.
Dat is heel moeilijk.
Vooral de emoties maken veel kapot.

Hoe ga je om met onrecht vooral als het om je kinderen gaat? Dat is zeer moeilijk, maar er is eigenlijk maar een weg. Laat het onrecht realiteit worden. In het leven zijn een paar dingen zeker… wat niet juist is wordt vroeg of laat rechtgezet.

Terug
Naar boven