• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Onderhoudsgeld en de kindrekening: Hoe regelen jullie de kosten voor de kinderen?

Ellen

Oriënterende Ouderblijver
Geld is naast de verblijfsregeling ongetwijfeld het meest beladen onderwerp tijdens en na een scheiding. Het gaat zelden écht over die rekening van 15 euro voor de sportclub. Het gaat over controle, onmacht, een gevoel van onrechtvaardigheid en de angst om de touwtjes niet meer in handen te hebben. Zeker in het begin kan elke financiële discussie voelen als een persoonlijke aanval.

Ik herinner me nog goed hoe ik in de eerste maanden na mijn eigen breuk met hartkloppingen naar mijn bank-app staarde. Elke afschrijving, elke betwiste bon voor een winterjas voelde als een nieuwe strijd. Tot ik besefte dat deze constante stress me opvrat en me afleidde van waar het echt om draaide: de rust voor mijn tieners. Ik ben toen gestopt met overleggen vanuit emotie en overgeschakeld op een strikt zakelijk, haast administratief beheer van onze gedeelde kosten. Dat was geen makkelijke knop om om te draaien, maar het gaf me wel mijn leven terug.

In dit artikel wil ik jullie meenemen in de feitelijke, praktische en juridische kant van de kinderkosten in België. Hoe structureer je dit zodat er zo weinig mogelijk ruimte is voor discussie? En hoe communiceer je erover als het toch misgaat?

1. De Basis: Waar hebben we het precies over?​

In België is de wetgeving rond onderhoudsplicht heel duidelijk: beide ouders moeten naar evenredigheid van hun middelen instaan voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen.

Dit kan op twee manieren in de praktijk worden omgezet, of een combinatie van beide:
  • Onderhoudsgeld (Alimentatie): Een vast maandelijks bedrag dat de ene ouder aan de andere betaalt. Dit gebeurt vaak wanneer er een groot inkomensverschil is of wanneer de kinderen overwegend bij één ouder verblijven.
  • De Kindrekening: Een gezamenlijke zichtrekening op naam van beide ouders (of de kinderen) waarop beide ouders maandelijks een afgesproken bedrag storten en waarop eventueel het Groeipakket (kinderbijslag) wordt gestort.
Steeds vaker zien we in bemiddeling en bij de familierechtbank de voorkeur voor een kindrekening bij verblijfsco-ouderschap. Het idee is dat dit transparanter is. Toch is het in de praktijk vaak een bron van conflict als de spelregels niet waterdicht zijn vastgelegd.

2. De Kindrekening: Hoe zet je dit waterdicht op?​

Een kindrekening werkt alleen als het vonnis of de notariële akte tot in het kleinste detail specificeert hoe deze gebruikt moet worden. Als er staat "ouders betalen de kosten via een kindrekening", dan is dat een open uitnodiging voor wekelijkse ruzies.

Wie stort wat?​

Een veelgemaakte denkfout is dat bij een 50/50 verblijfsregeling beide ouders automatisch de helft op de kindrekening moeten storten. De wet kijkt echter naar de evenredigheid van de middelen. Als ouder A netto €3000 verdient en ouder B €1500, zal een objectieve rekenmodule (zoals de methode Renard of de Pareto-methode, die advocaten en rechters gebruiken) uitwijzen dat ouder A een grotere bijdrage aan de kindrekening moet leveren.

Tip: Zorg dat de bijdrage is geïndexeerd. Leg in je overeenkomst vast dat de maandelijkse stortingen elk jaar in januari worden aangepast aan de gezondheidsindex. Dit voorkomt dat je over vijf jaar, wanneer het leven veel duurder is, moet gaan bedelen om een hoger bedrag.

Wat wordt er precies van de kindrekening betaald?​

Dit is waar het vaak fout gaat. Bepaal heel duidelijk het verschil tussen verblijfsgebonden en niet-verblijfsgebonden kosten.

• Verblijfsgebonden kosten: Dit zijn kosten die je maakt omdat het kind onder jouw dak is. Water, elektriciteit, voeding, basis verzorgingsproducten (tandpasta, shampoo). Deze betaal je nooit van de kindrekening, maar van je eigen rekening.
  • Niet-verblijfsgebonden kosten (Verblijfsoverstijgend): Dit zijn kosten voor het kind die losstaan van bij wie het kind op dat moment verblijft. Denk aan kleding, schoolboeken, medische kosten, de kapper en hobby's. Deze worden wél van de kindrekening betaald.
Tip: Maak in je overeenkomst een exhaustieve lijst (een lijst die volledig is). Zet letterlijk op papier: "De kindrekening wordt uitsluitend gebruikt voor: kledij, schoeisel, medische kosten na aftrek mutualiteit, schoolrekeningen, hobby's (max. 2 per jaar) en kapper." Alles wat niet op de lijst staat, vereist voorafgaand overleg, of wordt betaald door de ouder die de uitgave doet.

3. Het K.B. van 22 april 2019: De Buitengewone Kosten​

Sinds mei 2019 is er in België eindelijk wettelijke duidelijkheid over wat "buitengewone kosten" precies zijn. Voorheen was dit een enorm grijs gebied. Het Koninklijk Besluit deelt deze kosten op en stelt strikte regels over wanneer je akkoord moet gaan.

Buitengewone kosten zijn uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorziene uitgaven die het gewone budget (en dus de standaard bijdrage op de kindrekening) overstijgen.

Wat valt hier onder volgens de wet?

1. Medische behandelingen: Orthodontie, logopedie, psychiatrische begeleiding, ziekenhuisopnames (telkens de kosten ná tussenkomst van de mutualiteit en hospitalisatieverzekering).
  2. Schoolkosten: Meerdaagse schoolreizen, aankoop van verplichte dure materialen (zoals een laptop voor school), kotuur.
  3. Hobby's en ontwikkeling: Rijlessen, lidgeld van dure sportclubs, zomerkampen (mits gezamenlijk beslist).
De gouden regel voor buitengewone kosten: Overleg en Akkoord: Je kunt niet zomaar een beugel voor je kind laten aanmeten en de rekening van €1500 doorsturen met de mededeling "gelieve de helft te storten".

• Er is voorafgaand akkoord nodig van de andere ouder (behalve bij hoogdringendheid, bv. een spoedoperatie).
  • Vraag dit akkoord altijd via e-mail of een ouderschaps-app, nooit mondeling.
  • De wet zegt: Als je de andere ouder een gedetailleerde vraag stelt over een buitengewone kost (met vermelding van de geschatte prijs), en hij/zij reageert niet binnen de 21 dagen (of sneller indien urgent), dan wordt dit aanzien als een stilzwijgend akkoord en moet de andere ouder meebetalen.

4. Praktische Spelregels en Logboek​

Als het kader er is, komt de dagelijkse uitvoering. Een chaotisch beheer van de rekeningen voedt het wantrouwen. Structuur creëert rust.

1. Behoud het overzicht: Koppel de kindrekening aan je bank-app, maar zorg dat je push-meldingen voor elke afschrijving uitzet als dit je onnodig triggert. Check de rekening bijvoorbeeld één keer per week op een vast moment.
  2. Afspraken over de bankkaart: Hebben jullie beiden een kaart van de kindrekening? Maak de afspraak dat de kaart enkel in fysieke winkels wordt gebruikt voor het kind. Bewaar altijd de kastickets.
  3. Het Logboek: Ik raad iedereen aan om een eenvoudig Excel-bestand of een gedeelde map (zoals Dropbox of Google Drive) aan te maken.
    • Sla hier de maandelijkse afrekeningen van de mutualiteit in op.
    • Sla facturen van school in op.
    • Maak een tabblad met openstaande saldo's als iemand vergeet te storten. Dit klinkt als veel werk, maar het is letterlijk 5 minuten per week en het haalt alle discussie uit de lucht. Cijfers liegen niet, herinneringen wel.

5. Communicatie rond Geld: Het BIFF-Principe​

Hoe goed je vonnis ook is: er zal een moment komen dat de ex-partner zich niet aan de afspraken houdt, een onverwachte rekening stuurt of weigert zijn deel te betalen. De natuurlijke reflex is om in de verdediging te schieten, oude koeien uit de sloot te halen of een sarcastisch bericht te sturen.

Doe het niet. Gelijk hebben is niet hetzelfde als rust ervaren.

Gebruik voor financiële communicatie altijd het BIFF-principe:

• Brief (Kort)
  • Informative (Informatief - puur de feiten)
  • Friendly (Vriendelijk - of althans neutraal, geen stekelijkheden)
  • Firm (Kordaat - wees duidelijk in wat je verwacht, zonder ruimte voor interpretatie)
Voorbeeld uit de praktijk: De ex-partner stuurt een woedend bericht: "Jij weigert altijd mee te betalen aan de voetbalschoenen! Typisch, je geeft alleen om je eigen vakanties. Stort nu de helft van die €120, de foto van het ticket zit in de bijlage!"

De foute reactie (emotioneel):
"Hoe durf je? Jij hebt vorige maand het schoolgeld niet eens op tijd betaald en ik ging niet op vakantie maar moest werken! Ik betaal helemaal niks tot jij je afspraken nakomt."(Resultaat: escalatie, stress, geen oplossing).

De BIFF reactie (constructieve realist): "Beste [Naam], bedankt voor het doorsturen van het kasticket. Zoals afgesproken in ons vonnis, bekostigen we sportkledij uit het saldo van de kindrekening en niet via aparte terugbetalingen aan elkaar. Je kan de €120 dus overschrijven van de kindrekening naar je eigen rekening. Met vriendelijke groet."

Je beschermt jezelf door de emotie van de andere kant (de sneer over vakanties) volledig te negeren. Je houdt je vast aan de afspraken (het vonnis). Punt.

6. Wat als de ex-partner saboteert en weigert te betalen?​

Ondanks alle goede bedoelingen en waterdichte afspraken, kan het gebeuren dat de andere ouder structureel weigert te storten op de kindrekening, of het onderhoudsgeld niet betaalt. Dit is enorm frustrerend en kan je in ernstige financiële problemen brengen.

Dit is het moment waarop je de helikopterview moet toepassen: jij bent niet de bank, noch de rechter, noch de deurwaarder van je ex. Je gaat niet smeken om geld, je gaat handelen.

Stappenplan bij wanbetaling:

1. Stuur één neutrale ingebrekestelling. Geen boze WhatsApps. Eén e-mail: "Ik stel vast dat de bijdrage van deze maand niet op de kindrekening is gestort. Ik verzoek je dit alsnog te doen binnen de 5 werkdagen."
  2. Geen betaling? Schakel hulp in. In België sta je sterk als je een uitvoerbaar vonnis of notariële akte hebt.
    • DAVO (Dienst voor Alimentatievorderingen): Als de andere ouder twee keer (niet noodzakelijk na elkaar) het onderhoudsgeld niet heeft betaald in de afgelopen 12 maanden kan je bij DAVO aankloppen. Zij kunnen de achterstallen kosteloos voor jou invorderen en soms zelfs voorschotten betalen (afhankelijk van je inkomen).
    • Loonbeslag via de notaris/advocaat/deurwaarder: Als je een vonnis hebt kan een deurwaarder loonbeslag leggen bij de ex-partner. De kosten hiervoor worden verhaald op de wanbetaler.
  3. Documenteer alles. Als de kindrekening leeg blijft en jij alle kleren en schoolboeken van je eigen rekening moet voorschieten: hou elk bewijsje bij. Als het later voor de familierechtbank komt, kom jij met een strakke, feitelijke Excel-lijst, terwijl de andere partij met lege handen staat. Rechters houden van feiten.

Zorg voor je eigen rust​

Financiële strijd is uitputtend. Het is makkelijk om je erin te verliezen en elke cent te gaan vergelijken. Maar vraag jezelf bij elke discussie af: Is dit het waard om mijn avond door te laten verpesten?

Soms is het beter om een discutabel bonnetje van 10 euro gewoon te slikken en je schouders op te halen, niet omdat de ander gelijk heeft, maar omdat jouw innerlijke rust onbetaalbaar is. Focus op wat je wél kunt controleren: jouw eigen uitgaven, de stabiliteit in jouw huis, en een sluitende administratie.

Je kinderen zullen zich later niet herinneren wie welk paar schoenen exact betaald heeft. Ze zullen zich herinneren of ze onbezorgd kind konden zijn in jouw huis, ver weg van de spanningen over rekeningen. Zorg goed voor jezelf, je kinderen hebben een ouder nodig die overeind blijft.

Hoe regelen jullie in de praktijk de 'grijze zones' van de kosten? Denk aan de eerste smartphone en het bijhorende abonnement voor jullie tieners — betaal je zoiets van de kindrekening, of is de ouder die het toestel koopt verantwoordelijk? Ik lees graag jullie ervaringen.

• Like
Waarderingen: Bram
Die kindrekening blijft hier ook een behoorlijk gevoelig punt hoor. Bij ons is de regeling op papier eigenlijk heel simpel: we storten elke maand exact hetzelfde bedrag op een gemeenschappelijke rekening en daar moeten dan de kleding, schoolspullen en hobby's van betaald worden. Maar ja, de praktijk is natuurlijk weer helemaal anders, weet je.
Mijn ex koopt bijvoorbeeld kleren voor mijn dochter van 11 waarvan ik soms denk: is het nu echt nodig dat een simpele jas zo duur moet zijn? Of ja, ik snap wel dat ze kwaliteit wil, maar als het van die gezamenlijke pot gaat is het toch maar normaal dat we dat even op voorhand overleggen? En als ik er dan iets van zeg, dan krijg ik meteen zo’n kortzichtig antwoord dat ik gierig ben of dat ik het niet overneem voor de kinderen. Amai, alsof ik mijn eigen kinderen niks gun, ik bedoel, mijn zoon van 14 schiet tegenwoordig ook elke maand een paar centimeter de hoogte in dus die kosten lopen sowieso al op.
Bij ons helpt het nu wel een beetje dat we de regel hebben dat alles boven de 50 euro eerst via mail moet worden goedgekeurd, maar eerlijk? Het blijft heel lastig als de onderhuidse spanning er toch al is. Hoe strikt houden jullie je eigenlijk aan die afspraken als de communicatie niet echt vlot loopt?

Geld en exen gaan meestal niet goed samen.
Er wordt zoveel mogelijk van de andere ouder geëist, maar ondertussen vergeet men wel dat de kinderen bij die andere ouder ook moeten kunnen leven.

Terug
Naar boven