• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Verschillende regels in twee huizen... hoe doen jullie dat?

Tweehuizen

Oriënterende Ouderblijver
Hoi allemaal

Ik loop de laatste tijd tegen iets aan en ik vroeg me af of jullie dit herkennen. Bij mij thuis proberen we een beetje structuur aan te houden rondom bedtijden en wat wel en niet mag voor de twee jongens. Dat geeft ons allemaal gewoon de nodige rust. Ik merk steeds vaker dat de regels bij hun moeder blijkbaar heel anders zijn. Ze komen dan in het weekend aan en klagen meteen dat ze daar veel langer op hun tablet mogen of later naar bed gaan. Dat ze mogen eten wat ze willen en: Oh papa ja we zullen wel onze tanden poetsen...

Ik wil absoluut geen strijd voeren met mijn ex over zoiets en ik probeer er ook geen oordeel over te hebben. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Maar het is soms echt moeilijk om telkens weer de boeman te moeten spelen en uit te leggen waarom het hier anders gaat. Je voelt de sfeer dan meteen omslaan terwijl we het juist gezellig willen hebben. We proberen het co-ouderschap echt zo goed mogelijk vorm te geven, maar deze praktische verschillen blijven soms een struikelblok.

Hebben jullie proberen af te spreken om overal dezelfde regels te hanteren of accepteren jullie gewoon dat er twee verschillende werelden zijn? En hoe leg je dat uit aan je kinderen zonder de andere ouder af te vallen? Ligt dit aan mij of is dit gewoon de realiteit van co-ouderschap?

Als je op zo’n verrassend frisse augustusavond de wind al wat schraler voelt waaien en de dagen stilaan ziet korten, besef je weer hoe snel alles vooruitgaat — en hoe straf die jonge gasten zijn om je continu bij de les te houden. Ze voelen de scheurtjes in je pantser feilloos aan.
Wees gerust, dit ligt absoluut niet aan jou. Twee huizen zijn nu eenmaal twee verschillende werelden met elk een eigen dynamiek. Proberen om de regels overal identiek te krijgen levert je enkel frustratie en grijze haren op. Kinderen zijn gelukkig net kameleons; die schakelen van nature vlot tussen school, de jeugdbeweging en thuis.

Je hoeft echt de boeman niet te spelen om duidelijkheid te scheppen. Zeggen ze met een pruillip “Bij mama mag dat wel!”? Maak er geen discussie van, maar pareer het vriendelijk en nuchter: “Amai, wat fijn dat dat bij mama kan! Maar onder dít dak doen we het zo.” Daarmee val je de mama niet af, terwijl je je eigen grens neerzet. Geef ze na aankomst ook eerst een uurtje om gewoon even te ‘landen’ voor je begint over vaste routines. Blijf rustig en consequent je eigen koers varen. Jongens protesteren luidkeels tegen grenzen, maar stiekem vinden ze er net de rust en veiligheid in die ze nodig hebben. Schouders eronder, diep ademhalen en gewoon lekker jouw eigen fijne thuis blijven neerzetten!

Ik heb het zelf ook meegemaakt. In het begin maak je jezelf daar druk over, maar na verloop van tijd besef je dat je op de andere kant geen controle kunt uitoefenen. Probeer bij jou thuis te doen wat jij kan en laat aan de andere zijde gebeuren wat zij willen. Kinderen passen zich gelukkig snel aan.

Bedankt voor al jullie reacties en herkenbare verhalen. Het doet echt deugd om te lezen dat ik niet de enige ben die soms worstelt met dat evenwicht.

Wat me vooral bijblijft uit jullie tips is het idee van loslaten wat er bij hun mama gebeurt. Dat klinkt heel logisch maar in de praktijk blijft het echt lastig. Zeker wanneer de kids hier binnenkomen en meteen beginnen over wat daar allemaal wel mag.

Ik heb de voorbije dagen geprobeerd om het minder persoonlijk te nemen en niet meteen in de verdediging te schieten. Gewoon rustig benoemen: “Bij mama gelden de regels van mama en hier gelden onze afspraken.” Zonder oordeel naar haar toe en zonder mezelf als de boeman te zien. Wonder boven wonder bracht die duidelijke grens meteen wat meer ademruimte aan tafel.

Blijft dat schakelen tussen die twee werelden bij jullie na al die jaren ook een werkpunt of slijt dat vanzelf naarmate de kinderen ouder worden?

• Like
Waarderingen: Lux
Terug
Naar boven