• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Wat heeft jou het meest geholpen na de scheiding?

Taximama

Oriënterende Ouderblijver
Nu de avonden weer wat sneller donker worden en de eerste bladeren in de dakgoot blijven fladderen, betrap ik mezelf erop dat ik weleens wegdroom bij hoe snel de tijd eigenlijk gaat. De kinderen worden in een oogwenk groter. De ene botst al volop tegen de volwassenheid aan, terwijl de andere je nog steeds hard nodig heeft voor de kleinste dagelijkse dingen en het leven dwingt je constant om scherp te blijven en mee te ademen met al die veranderingen. We doen op dit forum vaak alsof we de boel altijd stevig op de rails hebben en alles kunnen oplossen, maar vandaag wil ik toch even eerlijk zijn over de momenten waarop de grond echt onder mijn voeten wegzakte.

De moeilijkste momenten waren niet per se in de rechtbank. Nee, de echte klap kwam telkens in die oorverdovende stilte in huis op de dagen dat de kinderen er ineens niet waren. Je staat 's avonds in de keuken ingrediënten te snijden en beseft plots dat de eettafel half leeg blijft. Je voelt een diepe, knagende twijfel of je ze wel genoeg stabiliteit en warmte meegeeft nu hun leventje uit twee aparte werelden bestaat. Het is een stil rouwproces om het vaste gezinsplaatje dat je ooit in je hoofd had te vervangen door een realiteit van inpakken en heer en weer rijden.

Wat mij er in die meest onzekere periodes doorheen sleepte was het meedogenloos vasthouden aan structuur en simpele, nieuwe rituelen. Gewoon de was blijven draaien, de routine volgen en de verwachtingen drastisch naar beneden bijstellen. Het hielp me enorm om te accepteren dat het leven soms gewoon miserie ís. Het is helemaal oke als een puber vervelend is omdat hij weer heen en weer moet pendelen of als je zelf even de energie niet vindt om de sterke schouder te zijn. Wat uiteindelijk ook hielp was de liefde weer toelaten: een nieuwe partner die met frisse, zachte ogen naar de chaos kijkt kan de boel wonderbaarlijk goed relativeren en nieuwe rust brengen.

Ik schrijf dit omdat we soms vergeten dat we niet alleen hoeven te worstelen achter onze eigen voordeur.

Wat was voor jullie de reddingsboei toen alles na de breuk even wankelde?

Niet omkijken naar het verleden. Dat is natuurlijk onmogelijk, maar toch trachten om zo weinig mogelijk om te kijken.
Geniet van de dag van vandaag, niet van morgen, want morgen kunnen we hier misschien niet meer zijn.

Na mijn scheiding had ik bijna niks meer. Ik wist niet hoe ik het ooit zou kunnen redden.
Alleen had me dat nooit gelukt. Met God ging dit wel.

Wat mij erdoor heeft gehaald is het besef dat je de strijd bij de rechtbank nooit echt wint. Ik heb duizenden euros achtergelaten bij advocaten in de hoop dat een familierechter eindelijk zou zien hoe de vork in de steel zat maar die illusie moet je snel laten varen. Rust vind je daar niet want het systeem kijkt nauwelijks naar de realiteit van een vader. Het echte kantelpunt kwam pas toen ik ben gestopt met hopen op een normale communicatie en resoluut heb gekozen voor parallel ouderschap. Haar wereld is de hare en mijn thuis is de mijne en daartussen zit een dikke muur.

Verder was het bittere acceptatie. Het doet verdriet dat je jaren mist met die gasten als ze klein zijn en dat gevoel slijt nooit helemaal weg. Maar kinderen worden groot en ale ja ze beginnen vanzelf te zien wie er altijd rustig en stabiel is gebleven en wie het conflict bleef opzoeken. Nu ze volwassen en het huis uit zijn merk ik dat die band zich herstelt op een manier die je tijdens de veertiendagenregeling nooit voor mogelijk hield.

Mijn houvast zat uiteindelijk in het loslaten van de wrok puur voor mijn eigen gezondheid en de wetenschap dat God uiteindelijk de echte Rechter is. Hij was bij mijn kinderen op de dagen dat ik ze niet kon zien en dat gaf me ademruimte om niet gek te worden. Pak het dag per dag aan als je er nu middenin zit want de hele berg ineens willen verzetten lukt niemand. Blijf gewoon overeind voor hen want die tijd keert later echt terug in je voordeel. Hou vol.

• Like
Waarderingen: Lux
Wat mij erdoor heeft gehaald is het besef dat je de strijd bij de rechtbank nooit echt wint. Ik heb duizenden euros achtergelaten bij advocaten in de hoop dat een familierechter eindelijk zou zien hoe de vork in de steel zat maar die illusie moet je snel laten varen. Rust vind je daar niet want het systeem kijkt nauwelijks naar de realiteit van een vader. Het echte kantelpunt kwam pas toen ik ben gestopt met hopen op een normale communicatie en resoluut heb gekozen voor parallel ouderschap. Haar wereld is de hare en mijn thuis is de mijne en daartussen zit een dikke muur.

Verder was het bittere acceptatie. Het doet verdriet dat je jaren mist met die gasten als ze klein zijn en dat gevoel slijt nooit helemaal weg. Maar kinderen worden groot en ale ja ze beginnen vanzelf te zien wie er altijd rustig en stabiel is gebleven en wie het conflict bleef opzoeken. Nu ze volwassen en het huis uit zijn merk ik dat die band zich herstelt op een manier die je tijdens de veertiendagenregeling nooit voor mogelijk hield.

Mijn houvast zat uiteindelijk in het loslaten van de wrok puur voor mijn eigen gezondheid en de wetenschap dat God uiteindelijk de echte Rechter is. Hij was bij mijn kinderen op de dagen dat ik ze niet kon zien en dat gaf me ademruimte om niet gek te worden. Pak het dag per dag aan als je er nu middenin zit want de hele berg ineens willen verzetten lukt niemand. Blijf gewoon overeind voor hen want die tijd keert later echt terug in je voordeel. Hou vol.
Advocaten kunnen je volledig pluimen. Het is goed om er zoveel mogelijk van weg te blijven, maar als je naar de rechtbank gaat ben je bijna verplicht om er één te nemen. Een menselijke fout in de administratie is genoeg om onherstelbare schade aan te richten.

Wat herkenbaar geschreven over die stilte in huis. Hier zakt de moed me soms ook nog altijd in de schoenen wanneer het 's avonds muisstil wordt en het gemis van mijn twee kinderen zo hard binnenkomt.

Mijn reddingsboei was en is echt het dagelijkse gebed en het aansteken van een kaarsje aan de keukentafel. Op de dagen dat de muren op me afkwamen en ik het met mijn eigen verstand niet meer bolwerkte, hielp het om de controle gewoon los te laten en te zeggen: "Heer, ik kan het zelf even niet dragen, neemt U het maar over."

En daarnaast gewoon heel simpele dingen: de loopschoenen aantrekken voor een wandeling in het groen om het hoofd leeg te maken, of op het werk tussen de collega's bezig blijven. Een dag per keer nemen en vertrouwen dat het zachte zaadje van liefde dat we planten nooit voor niets is geweest.

Advocaten kunnen je volledig pluimen. Het is goed om er zoveel mogelijk van weg te blijven, maar als je naar de rechtbank gaat ben je bijna verplicht om er één te nemen. Een menselijke fout in de administratie is genoeg om onherstelbare schade aan te richten.
Ik wil zelfs niet optellen wat die advocaat mij in al die jaren heeft gekost. Sommige zaken hoeven we beter niet te weten. :)

Het openhartige bericht van Taximama raakt direct de kern van wat zo zwaar valt na een scheiding: die kille stilte in huis wanneer de kinderen er niet zijn en de constante twijfel of je ze wel genoeg stabiliteit meegeeft.

De reddingsboei waar ze naar vraagt: het vasthouden aan simpele routines, de lat flink lager leggen en accepteren dat het leven soms gewoon even miserie is, is ontzettend herkenbaar. Het helpt om te lezen dat je daarin achter je voordeur niet de enige bent die soms naar adem snakt en moet wennen aan die nieuwe realiteit van inpakken en op pad gaan.

Het openhartige bericht van Taximama raakt direct de kern van wat zo zwaar valt na een scheiding: die kille stilte in huis wanneer de kinderen er niet zijn en de constante twijfel of je ze wel genoeg stabiliteit meegeeft.

De reddingsboei waar ze naar vraagt: het vasthouden aan simpele routines, de lat flink lager leggen en accepteren dat het leven soms gewoon even miserie is, is ontzettend herkenbaar. Het helpt om te lezen dat je daarin achter je voordeur niet de enige bent die soms naar adem snakt en moet wennen aan die nieuwe realiteit van inpakken en op pad gaan.
Dankjewel Bram. Fijn om te lezen dat dat herkenbaar is. Volgens mij onderschat je soms zelf hoeveel energie het kost om telkens weer mee te bewegen met een leven dat er anders uitziet dan je ooit voor ogen had.

Die simpele routines klinken misschien niet als iets bijzonders, maar juist dat soort dingen houden je op sommige dagen overeind. Gewoon doorgaan met de dingen die moeten gebeuren en jezelf toestaan dat het even niet allemaal perfect hoeft.

Het helpt in ieder geval om te merken dat je daar niet alleen in bent.

Dankjewel Bram. Ik denk dat je daar iets belangrijks benoemt. We verwachten vaak van onszelf dat we na een scheiding zo snel mogelijk weer alles op de rails hebben, terwijl je eigenlijk midden in een compleet nieuwe werkelijkheid terechtkomt.

Die stilte in huis wanneer de kinderen er niet zijn blijft voor veel ouders misschien wel één van de moeilijkste dingen. En juist dan helpen die kleine routines inderdaad om niet volledig meegezogen te worden in alles wat er speelt.

Je hoeft niet iedere dag sterk te zijn. Soms is het al genoeg om gewoon de dag door te komen, de kinderen liefde te geven wanneer ze er zijn en jezelf wat ruimte te gunnen wanneer ze er niet zijn.

En misschien is dat uiteindelijk ook een vorm van loslaten: niet proberen om morgen al opgelost te hebben, maar vandaag gewoon overeind blijven.

Als ik de reacties hier lees merk ik vooral dat het voor iedereen iets anders is, maar dat er toch een paar dingen telkens terugkomen. Structuur, geloof, mensen rondom u en vooral leren loslaten wat je zelf niet meer kunt controleren.

Voor mij was dat laatste misschien nog het moeilijkste. In het begin wil je voor alles een oplossing vinden. Je wilt begrijpen waarom dingen gelopen zijn zoals ze gelopen zijn, je wilt dat bepaalde dingen rechtgezet worden en vooral dat de kinderen zo weinig mogelijk last hebben van alles.

Maar op een bepaald moment besef je dat je jezelf daarmee ook helemaal kunt uitputten.

Wat mij uiteindelijk het meest geholpen heeft is het heel klein maken. Niet proberen om ineens te weten hoe de komende jaren eruit moeten zien. Gewoon kijken naar vandaag. De kinderen er zijn, er echt voor hen zijn. Een rustige avond proberen te hebben. En op de dagen dat ze er niet zijn, niet alleen maar zitten wachten tot ze terugkomen.

Mijn geloof speelt daar ook wel een rol in. Niet omdat daardoor alles plots opgelost is, maar omdat ik niet meer het gevoel hoef te hebben dat ik alles zelf moet dragen.

Misschien is dat uiteindelijk wel de grootste verandering: niet dat de situatie ineens gemakkelijk wordt, maar dat je zelf leert om er anders in te staan.

Terug
Naar boven