Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Wat zegt de Bijbel over scheiden? Genade, context en houvast voor ouders
Een heel rake en troostende bijdrage. De druk en het schuldgevoel rondom een scheiding zijn op zichzelf al zwaar, maar de religieuze lading kan het nog zoveel verstikkender maken. Het hardnekkige idee dat je tekortschiet of faalt voor God houdt mensen soms jarenlang gevangen in situaties die voor niemand meer gezond of veilig zijn.
Vooral het punt over geroepen zijn tot vrede snijdt hout. Een huwelijk koste wat het kost overeind proberen te houden ten koste van de rust en het welzijn van het gezin is uiteindelijk voor niemand goed. Kinderen voelen de spanning, de afstand en het verdriet haarfijn aan. Zij hebben zoveel meer aan ouders die elk afzonderlijk weer stabiliteit, rust en een veilige haven kunnen bieden, dan aan een situatie waarin iedereen emotioneel opbrandt.
Fijn dat de historische context van die bekende teksten hier helder wordt gemaakt. Het haalt de veroordeling eruit en legt het accent weer waar het hoort: op genade, herstel en nieuw perspectief voor de ouders én de kinderen.
Wat raakt dit topic me diep, juist op een moment dat de grond onder mijn voeten compleet is weggeslagen.
Sinds mijn man heeft aangegeven te willen scheiden voelt het alsof ik in een constante storm leef. Naast de continu paniek over hoe ik het financieel ga bolwerken met mijn parttime salaris als secretaresse en de zorg voor mijn twee kinderen van 10 en 12 vreet er vanbinnen ook een intens schuldgevoel. Je stapt ooit in het huwelijk met de belofte voor het leven, in de overtuiging dat God je huwelijk zegent en draagt. Als de ander dan besluit de stekker eruit te trekken, voelt dat niet alleen als een persoonlijk falen, maar ook alsof je tekortschiet naar God toe.
Het lezen over genade en context in plaats van kille regels geeft me voor het eerst in weken een klein beetje ademruimte. In traditionele kringen hoor je zo vaak alleen de harde teksten over echtscheiding, waardoor je je als achterblijvende partner dubbel veroordeeld voelt. Maar een God die het gebrokene ziet, die weet dat een huwelijk soms sterft ondanks alles wat je probeert. Dat is de enige God aan wie ik me nu nog kan vastklampen.
Mijn grootste gebed op dit moment is rust voor de kinderen. Ze voelen de spanning haarfijn aan, en ik wil ze zo graag laten zien dat liefde en veiligheid niet verdwijnen, ook al verandert de vorm van ons gezin drastisch. Het idee dat Gods genade niet stopt bij de drempel van een scheiding geeft me een klein stukje houvast om morgen weer op te staan en er voor hen te zijn.
Deze website maakt gebruik van cookies die het het mogelijk maken om gepersonaliseerde inhoud te tonen gericht op jouw wensen.
Door deze website verder te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies.