Dit artikel is verhuisd naar onze officiële Kennisbank. Klik hier om het volledige artikel te lezen: Scheiden als christen: omgaan met schuldgevoel, falen en Gods genade.
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik snap wat je bedoelt.Dat gevoel van falen heeft bij mij heel diep gezeten. Als gelovige stap je in een huwelijk met het idee dat het voor altijd is. Een heilig verbond breek je niet zomaar. Toen de scheiding toch een feit werd voelde het alsof ik niet alleen mijn gezin had teleurgesteld maar ook God.
De eerste periode na de breuk was loodzwaar. Je zit alleen in een stil huis en die schuldvraag raast maar door in je hoofd. Had ik meer moeten bidden? Had ik meer moeten verdragen? De reacties uit de christelijke omgeving hielpen toen ook niet altijd mee. Mensen bedoelen het vaak goed maar je voelt je toch de uitzondering die het ideaal niet heeft kunnen waarmaken.
Wat mij uiteindelijk rust gaf was het besef dat genade pas echt begint waar onze eigen plannen stuklopen. God is niet alleen aanwezig in het perfecte plaatje van een intact gezin. Hij is er net zo goed op de moeilijke wisselmomenten wanneer de kinderen weer vertrekken en het huis leeg achterblijft. Ik ben tekortgeschoten in het huwelijk maar ik mag nog altijd een liefdevolle en stabiele vader voor hen zijn. Dat gaf me weer ademruimte.
Hoe gingen jullie om met dat knagende schuldgevoel naar God en je omgeving toen de scheiding definitief werd?